The Hidden Woman
-
Oil on canvas from 1929, painted by Magritte during his stay in Paris.
[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism, [Journal] La Révolution surréaliste
Photo booth portrait of Paul Éluard taken circa 1929 to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.
Part of the photo booth photography used by Andre Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest, reproduced in The Surrealist Revolution, No. 12, December 15, 1929. Pictured: Paul Éluard. [Auction catalogue, 2003]
- Photographie : acquisitions récentes (2003-2007) : Paris (France), centre Pompidou Musée national d'art moderne, 07 novembre 2007-07 janvier 2008
- La subversion des images : Paris (France), centre Pompidou, Musée national d'art moderne, 23 septembre 2009-11 janvier 2010 // Winterthour (Suisse), Fotomuseum Winterthur, 26 février 2010-23 mai 2010 // Madrid (Espagne), Instituto de Cultura/ Fundacion Mapfre, 11 juin 2010-12 septembre 2010
- Derrière le Rideau - l'Esthétique du Photomaton : Lausanne (Suisse), Musée de l'Élysée Un musée pour la photographie, 17 février 2012-20 mai 2012 // Bruxelles (Belgique), Centre culturel du Botanique, 28 juin 2012-26 août 2012 // Vienne (Autriche), KunstHausWien, 11 octobre 2012-13 janvier 2013
- La Révolution surréaliste, cinquième année, n° 12, 15 décembre 1929.
De gauche à droite et de haut en bas : Alexandre, Aragon, Breton, Buñuel, Caupenne, Dalí, Éluard, Ernst, Fournier, Goemans, Magritte, Nougé, Sadoul, Tanguy, Thirion, Valentin.
- Paris, Musée national d'art moderne - Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991, rep.p. 193
- Photographie : acquisitions récentes (2003-2007) : Paris (France), centre Pompidou Musée national d'art moderne, 07 novembre 2007-07 janvier 2008
- Paris, Musée national d'art moderne/ Centre Georges Pompidou, La Subversion des images: Surréalisme, photographie, film, 2009, rep.p. 53 // Winterthour (Suisse), Fotomuseum Winterthur, 26 février 2010-23 mai 2010 // Madrid (Espagne), Instituto de Cultura/ Fundacion Mapfre, 11 juin 2010-12 septembre 2010
- Derrière le Rideau - l'Esthétique du Photomaton : Lausanne (Suisse), Musée de l'Élysée Un musée pour la photographie, 17 février 2012-20 mai 2012 // Bruxelles (Belgique), Centre culturel du Botanique, 28 juin 2012-26 août 2012 // Vienne (Autriche), KunstHausWien, 11 octobre 2012-13 janvier 2013
Creation date | circa 1929 |
Physical description | Épreuve gélatino-argentique 5,3 x 3,8 cm |
Place of origin | |
Museum | Musée national d'Art moderne, Centre Pompidou, Paris : AM 2003-287(3) |
Size | 5,30 x 3,80 cm |
Copyright | © G. Meguerditchian/Centre Pompidou, MNAM-CCI |
Reference | 4232009 |
Breton Auction, 2003 | Lot 5263 |
Keywords | Photography, photo booth, portraits, Reviews and Journals, Surrealist revolution |
Categories | Photography, 1924-1930 |
Set | [Exhibitions] 2009-2010, Subversion of the images, Beaubourg |
Exhibition | La Subversion des images | Photographie surréaliste |
Permanent link | https://www.andrebreton.fr/en/work/56600100677950 |
-
Oil on canvas from 1929, painted by Magritte during his stay in Paris.
[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism, [Journal] La Révolution surréaliste
-
Complete collection of the most famous and important journal, The Surrealist Revolution. 12 numbers of the journal in 11 issues: from December 1st, 1924 to the 15th of December 1929. Directed by Pierre Naville, Benjamin Péret and André Breton.
People cited Maxime Alexandre, Jacques-André Boiffard, Jean Caupenne, Simone Prévert, née Dienne, Pierre Unik, Pierre Prévert, Marcel Duhamel, Suzanne Muzard, ép. Cordonnier, André Breton, Paul Éluard
Part of the photo booth photography used by Andre Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.
The painting is reproduced in The Surrealist Revolution, No. 12, December 15, 1929. Pictured among others : André Breton, Paul Éluard, Suzanne Muzard, Marcel Duhamel. [Auction catalogue, 2003].
Readers who are able to identify the other portraits are invited to modify this notice via the wiki, or to leave a comment in the space provided. [André Breton website, 2018]
- Paris, Musée national d'art moderne/ Centre Georges Pompidou, La Subversion des images: Surréalisme, photographie, film, 2009 (photos reproduites en partie)
- Paris, Musée national d'art moderne - Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991 (image 3)
- La Révolution surréaliste, cinquième année, n° 12, 15 décembre 1929, rep.s.p.
- Paris, Musée national d'art moderne/ Centre Georges Pompidou, La Subversion des images: Surréalisme, photographie, film, 2009, rep.pp. 49-57 (photos reproduites en partie)
- Paris, Musée national d'art moderne - Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991, rep.p. 193 (image 3)
Creation date | c. 1929 |
Physical description | Tirage argentique sur papier |
Place of origin | |
Reference | 4232011 |
Breton Auction, 2003 | Lot 5114 |
Keywords | Photography, photo booth, portraits, Surrealist revolution |
Categories | 1924-1930 |
Set | [Journal] La Révolution surréaliste |
Exhibition | Alberto Giacometti - André Breton, Amitiés surréalistes |
Permanent link | https://www.andrebreton.fr/en/work/56600100033000 |
-
Oil on canvas from 1929, painted by Magritte during his stay in Paris.
[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism, [Journal] La Révolution surréaliste
People cited Paul Éluard, Louis Aragon, Luis Buñuel, André Breton, Salvador Dalí, Max Ernst, René Magritte, Yves Tanguy
Part of the photo booth photography used by Andre Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.
The painting is reproduced in The Surrealist Revolution, No. 12, December 15, 1929. Ten prints (some with several portraits on the same film strip).
From left to right, image by image:
Image 1 - Paul Éluard,
Image 2 - René Magritte,
Image 3 - Yves Tanguy,
Images 4 and 5 - Luis Buñuel,
Image 6 - André Breton,
Image 7 - Salvador Dalí,
Image 8 - Max Ernst,
Images 9 and 10 - Louis Aragon. [Auction catalogue, 2003]
- Paris, Musée national d'art moderne - Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991 (photos reproduites en partie)
- Paris, Musée national d'art moderne/ Centre Georges Pompidou, La Subversion des images: Surréalisme, photographie, film, 2009 (pour une partie des images)
"
- La Révolution surréaliste, cinquième année, n° 12, 15 décembre 1929, rep.s.p.
- Paris, Musée national d'art moderne - Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991, rep.p. 193 (photos reproduites en partie)
- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, La Subversion des images, 2009, rep.pp. 49-57 (photos reproduites en partie)
Creation date | c. 1929 |
Physical description | Tirages argentiques sur papier |
Place of origin | |
Reference | 4104000 |
Breton Auction, 2003 | Lot 5113 |
Keywords | Photography, photo booth, portraits, Surrealist revolution |
Categories | 1924-1930 |
Set | [Exhibitions] 2009-2010, Subversion of the images, Beaubourg |
Exhibitions | Fêtes foraines , La Subversion des images | Photographie surréaliste |
Permanent link | https://www.andrebreton.fr/en/work/56600100692670 |
-
Oil on canvas from 1929, painted by Magritte during his stay in Paris.
[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism, [Journal] La Révolution surréaliste
People cited Jacques-André Boiffard, Marcel Duhamel, Suzanne Muzard, ép. Cordonnier, Frédéric Mégret, Jacques Prévert, Simone Prévert, née Dienne, Pierre Unik, André Breton, Pierre Prévert, Yves Tanguy
Ten photo booth photographs taken circa 1929, used by André Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.
Ten prints (some with several portraits on the same film strip). Photographs of which most were included in the photo booth photography used by André Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest, reproduced in The Surrealist Revolution, No. 12, December 15, 1929. Pictured among others: André Breton, Max Ernst, Paul Éluard, Suzanne Muzard.
From left to right, and top to bottom, the montage pictured the portraits of the following individuals with their eyes closed: Alexandre, Aragon, Breton, Buñuel, Caupenne, Dalì, Éluard, Ernst, Fournier, Goemans, Magritte, Nougé, Sadoul, Tanguy, Thirion, Valentin. [Auction catalogue, 2003, information completed thanks to Gérard Roche.]
Creation date | circa 1929 |
Place of origin | |
Reference | 4232001 |
Breton Auction, 2003 | Lot 5031 |
Keywords | Photography, photo booth, portraits, Surrealist revolution |
Categories | 1924-1930 |
Set | [Journal] La Révolution surréaliste |
Exhibition | Fêtes foraines |
Permanent link | https://www.andrebreton.fr/en/work/56600100787040 |
-
Oil on canvas from 1929, painted by Magritte during his stay in Paris.
[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism, [Journal] La Révolution surréaliste
Il faut ajouter Marcel Duhamel pour les quatre premiers photomatons.
07/07/2013
People cited Louis Aragon, Marie-Berthe Aurenche, André Breton (1896-1966), Marcel Duhamel, Marcel Fourrier, Max Morise, Suzanne Muzard, ép. Cordonnier, Paul Nougé, Jacques Prévert, Albert Valentin
Ten photo booth photographs taken circa 1929, used by André Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.
Ten prints (some with several portraits on the same film strip). Photographs of which most were included in the photo booth photography used by André Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest, reproduced in The Surrealist Revolution, No. 12, December 15, 1929. Pictured among others: André Breton, Max Ernst, Paul Éluard, Suzanne Muzard. From left to right, and top to bottom, the montage pictured the portraits of the following individuals with their eyes closed: Alexandre, Aragon, Breton, Buñuel, Caupenne, Dalì, Éluard, Ernst, Fournier, Goemans, Magritte, Nougé, Sadoul, Tanguy, Thirion, Valentin. [Auction catalogue, 2003]
Creation date | c. 1929 |
Place of origin | |
Reference | 4232008 |
Breton Auction, 2003 | Lot 5030 |
Keywords | Photography, photo booth, portraits, Surrealist revolution |
Categories | 1924-1930 |
Set | [Journal] La Révolution surréaliste |
Permanent link | https://www.andrebreton.fr/en/work/56600100555650 |
-
Oil on canvas from 1929, painted by Magritte during his stay in Paris.
[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism, [Journal] La Révolution surréaliste
People cited Louis Aragon, André Breton (1896-1966), Luis Buñuel, Marcel Duhamel, Camille Goemans, Suzanne Muzard, ép. Cordonnier, Jacques Prévert, Pierre Unik, René Magritte, non identifié, Yves Tanguy
Ten photo booth photographs taken circa 1929, used by André Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.
Ten prints (some with several portraits on the same film strip). Photographs of which most were included in the photo booth photography used by André Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest, reproduced in The Surrealist Revolution, No. 12, December 15, 1929. Pictured among others: André Breton, Max Ernst, Paul Éluard, Suzanne Muzard.
From left to right, and top to bottom, the montage pictured the portraits of the following individuals with their eyes closed: Alexandre, Aragon, Breton, Buñuel, Caupenne, Dalì, Éluard, Ernst, Fournier, Goemans, Magritte, Nougé, Sadoul, Tanguy, Thirion, Valentin. [Auction catalogue, 2003]
Creation date | c. 1929 |
Place of origin | |
Reference | 4232002 |
Breton Auction, 2003 | Lot 5029 |
Keywords | Photography, photo booth, Surrealist revolution |
Categories | 1924-1930 |
Set | [Journal] La Révolution surréaliste |
Permanent link | https://www.andrebreton.fr/en/work/56600100505500 |
-
Oil on canvas from 1929, painted by Magritte during his stay in Paris.
[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism, [Journal] La Révolution surréaliste
People cited Louis Aragon, Jean Caupenne, Marcel Duhamel, Marcel Fourrier, Gazelle Duhamel, née Graziela Dabija, Camille Goemans, Pierre Unik, Édouard-Léon-Théodore Mesens, Suzanne Muzard, ép. Cordonnier, André Breton, Max Ernst
10 tirages de photomatons c. 1929 dont certains utilisés par André Breton pour encadrer le tableau de Magritte, Je ne vois pas la femme cachée dans la forêt.
10 tirages (certains comportant plusieurs portraits sur une même bande).
Photographies dont la plupart faisait partie des photomatons utilisés par André Breton pour encadrer le tableau de Magritte : Je ne vois pas la femme cachée dans la forêt reproduit dans La Révolution surréaliste n° 12 du 15 décembre 1929, représentant entre autres : André Breton, Max Ernst, Paul Éluard, Suzanne Muzard.
Sur le montage original, de gauche à droite et de haut en bas, le montage montrait les portraits aux yeux fermés de : Alexandre, Aragon, Breton, Buñuel, Caupenne, Dalì, Éluard, Ernst, Fournier, Goemans, Magritte, Nougé, Sadoul, Tanguy, Thirion, Valentin.[catalogue de la vente, 2003]
La première cabine est installée à Paris en décembre 1928 dans le hall du journal L’Intransigeant. Dès l’année suivante, on en trouve d’autres : dans le hall du Petit-Journal, aux Galeries Lafayette, Chez Sam’s, un restaurant franco-anglo-saxon du 26 boulevard des Italiens mais aussi à Luna Park, porte Maillot. C’est sans doute là que le groupe surréaliste entame plusieurs séries de photomaton. Les premiers sont reproduits dans La Révolution surréaliste, en décembre 1929.
Il en existe plusieurs séries que l’on peut noter aux tenues variées des protagonistes qui changent selon les saisons : si certains n’ont posé qu’une seule fois (Fourrier, Bunuel, Mégret, Magritte, Jean Aurenche, Unik, Nougé, Goemans, Dali, Alexandre, Valentin, Gazelle et Marcel Duhamel, Simone Prévert, Jeannette Tanguy, Morise ou Caupenne) ; d’autres à peine deux fois avec ou sans chapeau (Boiffard, Tanguy, Queneau, Pierre Prévert, Mesens, Unik, Aagon) ; nous voyons au moins 3 passages en cabine pour Breton, Ernst, Eluard, Marie-Berthe Aurenche et Jacques Prévert) ; quant à Suzanne Muzard, elle arbore pas moins de huit ensembles différents – que ce soit robe, veste ou chapeau…
[Anne Egger, 2023, Atelier André Breton]
1. Max Ernst
2. Pierre Unik
3. Gazelle Duhamel, née Grazelia Dabija et Marcel Duhamel
4. Camille Goemans
5. E.L.T. Mesens
6. André Breton
7. Louis Aragon
8. Marcel Fourrier
9. Jean Caupenne
10. Suzanne Muzard
[Anne Egger, 2023, site André Breton]
- Paris, Musée national d'art moderne - Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991, rep.p. 193 [image 7]
Creation date | c. 1929 |
Place of origin | |
Reference | 4232000 |
Breton Auction, 2003 | Lot 5028 |
Keywords | Photography, photo booth, portraits, Surrealist revolution |
Categories | 1924-1930 |
Set | [Exhibitions] 1991, boîte archives bleue, Beaubourg |
Exhibition | André Breton, La Beauté convulsive |
Permanent link | https://www.andrebreton.fr/en/work/56600100642640 |
-
Oil on canvas from 1929, painted by Magritte during his stay in Paris.
[Exhibitions] 1938, International Exhibition os Surrealism, [Journal] La Révolution surréaliste
-
Complete collection of the most famous and important journal, The Surrealist Revolution. 12 numbers of the journal in 11 issues: from December 1st, 1924 to the 15th of December 1929. Directed by Pierre Naville, Benjamin Péret and André Breton.