The Collection

Home Page > Works

Photo Booth Portrait

Photograph

Author

Person cited Paul Éluard

Description

Photo booth portrait of Paul Éluard taken circa 1929 to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.

Part of the photo booth photography used by Andre Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest, reproduced in The Surrealist Revolution, No. 12, December 15, 1929. Pictured: Paul Éluard. [Auction catalogue, 2003]

Exhibitions

- Paris, Musée national d'art moderne - Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991

- Photographie : acquisitions récentes (2003-2007) : Paris (France), centre Pompidou Musée national d'art moderne, 07 novembre 2007-07 janvier 2008

- La subversion des images : Paris (France), centre Pompidou, Musée national d'art moderne, 23 septembre 2009-11 janvier 2010 // Winterthour (Suisse), Fotomuseum Winterthur, 26 février 2010-23 mai 2010 // Madrid (Espagne), Instituto de Cultura/ Fundacion Mapfre, 11 juin 2010-12 septembre 2010

- Derrière le Rideau - l'Esthétique du Photomaton : Lausanne (Suisse), Musée de l'Élysée Un musée pour la photographie, 17 février 2012-20 mai 2012 // Bruxelles (Belgique), Centre culturel du Botanique, 28 juin 2012-26 août 2012 // Vienne (Autriche), KunstHausWien, 11 octobre 2012-13 janvier 2013

Bibliography

- La Révolution surréaliste, cinquième année, n° 12, 15 décembre 1929.
De gauche à droite et de haut en bas : Alexandre, Aragon, Breton, Buñuel, Caupenne, Dalí, Éluard, Ernst, Fournier, Goemans, Magritte, Nougé, Sadoul, Tanguy, Thirion, Valentin.
- Paris, Musée national d'art moderne - Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991, rep.p. 193

- Photographie : acquisitions récentes (2003-2007) : Paris (France), centre Pompidou Musée national d'art moderne, 07 novembre 2007-07 janvier 2008
- Paris, Musée national d'art moderne/ Centre Georges Pompidou, La Subversion des images: Surréalisme, photographie, film, 2009, rep.p. 53 // Winterthour (Suisse), Fotomuseum Winterthur, 26 février 2010-23 mai 2010 // Madrid (Espagne), Instituto de Cultura/ Fundacion Mapfre, 11 juin 2010-12 septembre 2010

- Derrière le Rideau - l'Esthétique du Photomaton : Lausanne (Suisse), Musée de l'Élysée Un musée pour la photographie, 17 février 2012-20 mai 2012 // Bruxelles (Belgique), Centre culturel du Botanique, 28 juin 2012-26 août 2012 // Vienne (Autriche), KunstHausWien, 11 octobre 2012-13 janvier 2013

 

Creation datecirca 1929
Physical descriptionÉpreuve gélatino-argentique
5,3 x 3,8 cm
Place of origin
Museum

Musée national d'Art moderne, Centre Pompidou, Paris : AM 2003-287(3)

Size5,30 x 3,80 cm
Copyright© G. Meguerditchian/Centre Pompidou, MNAM-CCI
Reference4232009
Breton Auction, 2003Lot 5263
Keywords, , , ,
CategoriesPhotography, 1924-1930
Set[Exhibitions] 2009-2010, Subversion of the images, Beaubourg
ExhibitionLa Subversion des images | Photographie surréaliste
Permanent linkhttps://www.andrebreton.fr/en/work/56600100677950
Place of origin

See also

2 Works
 
False
False

The Surrealist Revolution

-
Complete collection of the most famous and important journal, The Surrealist Revolution. 12 numbers of the journal in 11 issues: from December 1st, 1924 to the 15th of December 1929. Directed by Pierre Naville, Benjamin Péret and André Breton.

[Journal] La Révolution surréaliste

Description

Part of the photo booth photography used by Andre Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.

The painting is reproduced in The Surrealist Revolution, No. 12, December 15, 1929. Pictured among others : André Breton, Paul Éluard, Suzanne Muzard, Marcel Duhamel. [Auction catalogue, 2003].

Readers who are able to identify the other portraits are invited to modify this notice via the wiki, or to leave a comment in the space provided. [André Breton website, 2018]

Exhibitions

- Paris, Musée national d'art moderne/ Centre Georges Pompidou, La Subversion des images: Surréalisme, photographie, film, 2009 (photos reproduites en partie)

 

- Paris, Musée national d'art moderne - Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991 (image 3)

Bibliography

- La Révolution surréaliste, cinquième année, n° 12, 15 décembre 1929, rep.s.p.
- Paris, Musée national d'art moderne/ Centre Georges Pompidou, La Subversion des images: Surréalisme, photographie, film, 2009, rep.pp. 49-57 (photos reproduites en partie)
- Paris, Musée national d'art moderne - Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991, rep.p. 193 (image 3)

 

Creation datec. 1929
Physical descriptionTirage argentique sur papier
Place of origin
Reference4232011
Breton Auction, 2003Lot 5114
Keywords, , ,
Categories1924-1930
Set[Journal] La Révolution surréaliste
ExhibitionAlberto Giacometti - André Breton, Amitiés surréalistes
Permanent linkhttps://www.andrebreton.fr/en/work/56600100033000
Place of origin

See also

1 Work
 
False

Description

Part of the photo booth photography used by Andre Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.

The painting is reproduced in The Surrealist Revolution, No. 12, December 15, 1929. Ten prints (some with several portraits on the same film strip).

From left to right, image by image:

Image 1 - Paul Éluard,
Image 2 - René Magritte,
Image 3 - Yves Tanguy,
Images 4 and 5 - Luis Buñuel,
Image 6 - André Breton,
Image 7 - Salvador Dalí,
Image 8 - Max Ernst,
Images 9 and 10 - Louis Aragon. [Auction catalogue, 2003]

Exhibitions

- Paris, Musée national d'art moderne - Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991 (photos reproduites en partie)

 

- Paris, Musée national d'art moderne/ Centre Georges Pompidou, La Subversion des images: Surréalisme, photographie, film, 2009 (pour une partie des images)

"

Bibliography

- La Révolution surréaliste, cinquième année, n° 12, 15 décembre 1929, rep.s.p.
- Paris, Musée national d'art moderne - Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991, rep.p. 193 (photos reproduites en partie)
- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, La Subversion des images, 2009, rep.pp. 49-57 (photos reproduites en partie)

 

Creation datec. 1929
Physical descriptionTirages argentiques sur papier
Place of origin
Reference4104000
Breton Auction, 2003Lot 5113
Keywords, , ,
Categories1924-1930
Set[Exhibitions] 2009-2010, Subversion of the images, Beaubourg
ExhibitionsFêtes foraines , La Subversion des images | Photographie surréaliste
Permanent linkhttps://www.andrebreton.fr/en/work/56600100692670
Place of origin
Exhibition places

See also

1 Work
 
False

Description

Ten photo booth photographs taken circa 1929, used by André Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.

Ten prints (some with several portraits on the same film strip). Photographs of which most were included in the photo booth photography used by André Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest, reproduced in The Surrealist Revolution, No. 12, December 15, 1929. Pictured among others: André Breton, Max Ernst, Paul Éluard, Suzanne Muzard.

From left to right, and top to bottom, the montage pictured the portraits of the following individuals with their eyes closed: Alexandre, Aragon, Breton, Buñuel, Caupenne, Dalì, Éluard, Ernst, Fournier, Goemans, Magritte, Nougé, Sadoul, Tanguy, Thirion, Valentin. [Auction catalogue, 2003, information completed thanks to Gérard Roche.]

 

Creation datecirca 1929
Place of origin
Reference4232001
Breton Auction, 2003Lot 5031
Keywords, , ,
Categories1924-1930
Set[Journal] La Révolution surréaliste
ExhibitionFêtes foraines
Permanent linkhttps://www.andrebreton.fr/en/work/56600100787040
Place of origin
Exhibition places

See also

1 Work
 
False
1 Comment
 

Il faut ajouter Marcel Duhamel pour les quatre premiers photomatons.

Gérard Roche

07/07/2013

Description

Ten photo booth photographs taken circa 1929, used by André Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.

Ten prints (some with several portraits on the same film strip). Photographs of which most were included in the photo booth photography used by André Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest, reproduced in The Surrealist Revolution, No. 12, December 15, 1929. Pictured among others: André Breton, Max Ernst, Paul Éluard, Suzanne Muzard. From left to right, and top to bottom, the montage pictured the portraits of the following individuals with their eyes closed: Alexandre, Aragon, Breton, Buñuel, Caupenne, Dalì, Éluard, Ernst, Fournier, Goemans, Magritte, Nougé, Sadoul, Tanguy, Thirion, Valentin. [Auction catalogue, 2003]

 

Creation datec. 1929
Place of origin
Reference4232008
Breton Auction, 2003Lot 5030
Keywords, , ,
Categories1924-1930
Set[Journal] La Révolution surréaliste
Permanent linkhttps://www.andrebreton.fr/en/work/56600100555650
Place of origin

See also

1 Work
 
False

Description

Ten photo booth photographs taken circa 1929, used by André Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest.

Ten prints (some with several portraits on the same film strip). Photographs of which most were included in the photo booth photography used by André Breton to frame Magritte’s painting, I Do Not See the Woman Hidden in the Forest, reproduced in The Surrealist Revolution, No. 12, December 15, 1929. Pictured among others: André Breton, Max Ernst, Paul Éluard, Suzanne Muzard.

From left to right, and top to bottom, the montage pictured the portraits of the following individuals with their eyes closed: Alexandre, Aragon, Breton, Buñuel, Caupenne, Dalì, Éluard, Ernst, Fournier, Goemans, Magritte, Nougé, Sadoul, Tanguy, Thirion, Valentin. [Auction catalogue, 2003]

Creation datec. 1929
Place of origin
Reference4232002
Breton Auction, 2003Lot 5029
Keywords, ,
Categories1924-1930
Set[Journal] La Révolution surréaliste
Permanent linkhttps://www.andrebreton.fr/en/work/56600100505500
Place of origin

See also

1 Work
 
False

Description

10 tirages de photomatons c. 1929 dont certains utilisés par André Breton pour encadrer le tableau de Magritte, Je ne vois pas la femme cachée dans la forêt.

10 tirages (certains comportant plusieurs portraits sur une même bande).

Photographies dont la plupart faisait partie des photomatons utilisés par André Breton pour encadrer le tableau de Magritte : Je ne vois pas la femme cachée dans la forêt reproduit dans La Révolution surréaliste n° 12 du 15 décembre 1929, représentant entre autres : André Breton, Max Ernst, Paul Éluard, Suzanne Muzard.

Sur le montage original, de gauche à droite et de haut en bas, le montage montrait les portraits aux yeux fermés de : Alexandre, Aragon, Breton, Buñuel, Caupenne, Dalì, Éluard, Ernst, Fournier, Goemans, Magritte, Nougé, Sadoul, Tanguy, Thirion, Valentin.[catalogue de la vente, 2003]

 

La première cabine est installée à Paris en décembre 1928 dans le hall du journal L’Intransigeant. Dès  l’année suivante, on en trouve d’autres : dans le hall du Petit-Journal, aux Galeries Lafayette, Chez Sam’s, un restaurant franco-anglo-saxon du 26 boulevard des Italiens mais aussi à Luna Park, porte Maillot.  C’est sans doute là que le groupe surréaliste entame plusieurs séries de photomaton. Les premiers sont reproduits dans La Révolution surréaliste, en décembre 1929.

Il en existe plusieurs séries que l’on peut noter aux tenues variées des protagonistes qui changent selon les saisons : si certains n’ont posé qu’une seule fois (Fourrier, Bunuel, Mégret, Magritte, Jean Aurenche, Unik, Nougé, Goemans, Dali, Alexandre, Valentin, Gazelle et Marcel Duhamel, Simone Prévert, Jeannette Tanguy, Morise ou Caupenne) ; d’autres à peine deux fois avec ou sans chapeau (Boiffard, Tanguy, Queneau, Pierre Prévert, Mesens, Unik, Aagon) ; nous voyons au moins 3 passages en cabine pour Breton, Ernst, Eluard, Marie-Berthe Aurenche et Jacques Prévert) ; quant à Suzanne Muzard, elle arbore pas moins de huit ensembles différents – que ce soit robe, veste ou chapeau…

[Anne Egger, 2023, Atelier André Breton]

1. Max Ernst

2. Pierre Unik

3. Gazelle Duhamel, née Grazelia Dabija et Marcel Duhamel

4. Camille Goemans

5. E.L.T. Mesens

6. André Breton

7. Louis Aragon

8. Marcel Fourrier

9. Jean Caupenne

10. Suzanne Muzard

[Anne Egger, 2023, site André Breton]

 

 

 

Bibliography

- Paris, Musée national d'art moderne - Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991, rep.p. 193 [image 7]

 

Creation datec. 1929
Place of origin
Reference4232000
Breton Auction, 2003Lot 5028
Keywords, , ,
Categories1924-1930
Set[Exhibitions] 1991, boîte archives bleue, Beaubourg
ExhibitionAndré Breton, La Beauté convulsive
Permanent linkhttps://www.andrebreton.fr/en/work/56600100642640
Place of origin

See also

2 Works
 
False
False

The Surrealist Revolution

-
Complete collection of the most famous and important journal, The Surrealist Revolution. 12 numbers of the journal in 11 issues: from December 1st, 1924 to the 15th of December 1929. Directed by Pierre Naville, Benjamin Péret and André Breton.

[Journal] La Révolution surréaliste