The Collection

Home Page > Works

Liste autographe

Archives

Author

Author non identifié
Letter to André Breton

Description

Facture listant des tableaux mexicains, datée du 23 février 1939 et adressée à André Breton.

Liste autographe adressée à André Breton d'œuvres acquises par lui lors de l'exposition Mexique organisée à la galerie Renou et Colle en 1939 à Paris. [catalogue de la vente, 2003]

La facture, munie de timbres fiscaux, est insérée dans le catalogue de l'exposition Mexique. [site André Breton, 2019]

 

Creation date23/02/1939
Bibliographical material2 pages in-12
LanguagesFrench
Number of pages2
Reference9069000
Breton Auction, 2003Lot 167
Keywords, , ,
CategoriesArchives, Archival Documents
Exhibitions1939, Mexique, galerie Renou et Colle , Ventes Hôtel Drouot 1917 - 1966
Permanent linkhttps://www.andrebreton.fr/en/work/56600101000270
Exhibition places

See also

2 Works
 
False

Mexique

-

Catalogue de l'exposition organisée par Breton et consacrée à l'art mexicain du XVIIIe et XIXe siècle, à l'art précolombien, à Frida Kahlo et aux photographies de Manuel Alvarez Bravo.

Une image, une notice descriptive, un lien.

False

Mexique

-
André Breton

Carton d'invitation pour le vernissage de l'exposition Mexique le 10 mars 1939.

Une image, une notice descriptive, une exposition.

Petrus Borel, le Lycanthrope

Graphic Arts

Author

Person cited Petrus Borel
By (artist) Adrien Aubry

Description

Épreuves des gravures destinées à illustrer Rapsodies, de Petrus Borel.

Suite de 5 eaux-fortes d'Adrien Aubry dont 1 portrait de Petrus Borel et 4 figures, de format in-8° pour illustrer Rapsodies.

Épreuves avant lettre à grandes marges sur papier vergé de Hollande in-4°. [catalogue de la vente, 2003]

Les eux-fortes sont classées dans la chemise qui a servi à la vente où elles ont été acquises. Une étiquette imprimée est collée au verso de cette chemise, qui reprend les numéros 1195/905 et l'entrée, qui forme le titre de cette notice.

Le frontispice de Champavert n'est autre que ce portrait de Petrus Borel. [site André Breton, 2019]

 

Bibliographical material

Bruxelles, Imprimerie du Lys, s.d. In-8°.

Date of publication s.d.
LanguagesFrench
IllustrationsEaux-fortes
Number of pages7 p.
PublisherImprimerie du Lys, Bruxelles
Reference7234000
Breton Auction, 2003Lot 101
Keywords, ,
CategoriesGraphics
ExhibitionVentes Hôtel Drouot 1917 - 1966
Permanent linkhttps://www.andrebreton.fr/en/work/56600100443431
Exhibition place

See also

1 Work
 
False

Champavert

-
Petrus Borel

Recueil de contes de Pétrus Borel paru en 1872 aux éditions J. Blanche, à Bruxelles.

Deux images, une notice descriptive, un lien, un feuilletoir.

L'art des Îles Marquises

Book

Author

Author Willowdean Chatterson Handy
Introduction by Edward Smith Craighill Handy

Description

Ouvrage de Willowdean Chatterson Handy édité à Paris en 1938, accompagné d'un article de journal concernant la vente de Tikis des Îles Marquises.

Accompagné d'un article de journal concernant la vente de Tikis des Îles Marquises et mentionnant l'acquisition d'un pendentif d'oreille par André Breton. [catalogue de la vente, 2003]

 

Notice Sudoc

Bibliographical materialParis, Les Éditions d'Art et d'Histoire, 1938.
Date of publication 1938
Publicationfirst publication
LanguagesFrench
Size28,00 cm
Number of pages55 - [44] de pl.
PublisherÉditions d'Art et d'Histoire, Paris
Reference4868000
Breton Auction, 2003Lot 6065
Keywords, , , ,
CategoriesCatalogues, books on art, artist's books
ExhibitionVentes Hôtel Drouot 1917 - 1966
Permanent linkhttps://www.andrebreton.fr/en/work/56600100799250
Exhibition place

See also

8 Works
 
False

Ornement d'oreille ha'akai

-
Inconnu

Bijou cérémoniel en ivoire orné d'un tiki porté par les hommes.

Une image, une notice descriptive.

False

Ha Akai Ear Ornament (Marquesan Archipelago)

-
Inconnu

Bijou cérémoniel en ivoire orné d'un tiki placé le long du mur de l'atelier d'André Breton.
Une image, une notice descriptive, un musée.

False

Ornement d'oreille Ha Akai

-
Inconnu

Bijou en ivoire orné d'un tiki, placé le long du mur de l'atelier d'André Breton.

Une image, une notice descriptive, un musée.

False

Ornement d'oreille masculin ha'akai

-
Inconnu

Ornement d'oreille porté par les hommes des îles Marquises.

Une image, une notice descriptive, une bibliographie.

False

Ornement d'oreille _pu taiana_

-
Inconnu

Bijou placé le long du mur de l'atelier d'André Breton.
Deux images, une notice descriptive, un musée.

False

Ornement d'oreille _pu taiana_

-
Inconnu

Bijou placé le long du mur de l'atelier d'André Breton.
Deux images, une notice descriptive à compléter, un lien.

False

Ear Ornament

-
Inconnu

Pendants d'oreilles composés de dents, de perles, de fibre et d'écaille.


Une image, une description, des liens, un musée, une exposition, une bibliographie.

False

Les Tikis des îles Marquises...

-
Wilhelem

Coupure de presse signée de Wilhelem, non datée.

Une image, une notice descriptive, un lien.

Description

Extrait d'un catalogue de vente de la librairie Victor Lemasle.

Page d'un catalogue de vente insérée par André Breton dans son exemplaire de Pétrus Borel, le lycanthrope. [catalogue de la vente, 2003]

Publicationfirst publication
LanguagesFrench
Number of pages1
PublisherSans éditeur
Reference7158000
Breton Auction, 2003Lot 101
Keywords,
CategoriesArchival Documents
ExhibitionVentes Hôtel Drouot 1917 - 1966
Permanent linkhttps://www.andrebreton.fr/en/work/56600101000239
Exhibition place

See also

1 Work
 
False

Pétrus Borel, le lycanthrope

-
Jules Claretie

Biographie de Pétrus Borel rédigée par Jules Claretie et publiée en 1865 par les éditions René Pincebourde.

Cinq images, une notice descriptive, un lien.

Les Tikis des îles Marquises...

À l'hôtel Drouot

Periodical

Author

Author Wilhelem
People cited Charles Ratton, Étienne Ader, André Breton

Description

Coupure de presse signée de Wilhelem, non datée. Le journal n'est pas identifié.

Article de journal inséré par André Breton dans son exemplaire de L'Art des îles Marquises, paru en 1938 aux éditions d'Art et d'Histoire. [site André Breton, 2019]

Publicationfirst publication
LanguagesFrench
Reference4868000
Breton Auction, 2003Lot 6065
Keywords, , ,
CategoriesCoupures de presse
ExhibitionVentes Hôtel Drouot 1917 - 1966
Permanent linkhttps://www.andrebreton.fr/en/work/56600101000382
Exhibition place

See also

2 Works
 
False

L'art des Îles Marquises

-
Willowdean Chatterson Handy

Ouvrage de Willowdean Chatterson Handy édité à Paris en 1938, accompagné d'un article de journal concernant la vente de Tikis des Îles Marquises.

Deux images, une notice descriptive, un lien.

False

Ornement d'oreille _pu taiana_

-
Inconnu

Bijou placé le long du mur de l'atelier d'André Breton.
Deux images, une notice descriptive à compléter, un lien.

Uli

Northern New Ireland

Sculpture

Author

Person cited Roland Tual

Description

Impressive ancestral effigy for the worship of Uli, 19th century.

Ancestral effigy for the worship of Uli: anthropomorphic hermaphroditic figure standing upright, arms at sides, hands on hips. The face is concave-convex. On the head sits a tall headdress-crest shaped like a double feather tucked into a skull-cap, which is etched in a chessboard pattern. The face is painted with a black pigment around the eyes which circles around the edge of the chin. The eyes are set in deep sockets and are made of mother of pearl or cowrie sea shells (cypraea) dotted with pupils made of turbo opercula. The hooked nose curves onto a wide mouth which moulds with the lower part of the face, narrow teeth appear between the lips. Two protruding ears with distended and perforated lobes frame the skull at temple level. The heavy oval-shaped chin is bordered by a chin strap beard made of fiber and resin. Fixed to it is a carved braid engraved with chevron. This braid extends to the waist and attaches to an ornamental band that girdles the torso and continues down to the hip band. The conic breasts rise from the arc of each shoulder. The cylindrical torso is touched with pigments and sits on strong hips and short legs with wide-toed feet. The pubis is engraved in a ribbed diamond-shaped fan above a circumcised and erect penis. The strong hands seem to be clamped to the lower body, and the fingers are curved. The back is covered with a thick scabby carbon black patina and is carved with a wide vertical perforated handle. Upper and lower limbs are adorned with wrist and ankle bracelets carved in relief.

In 1964 André Breton relinquished his famous De Chirico painting, le Cerveau de l'enfant, a major work of the painter, which he had kept for most of his life. He sold this painting as a gesture of disgust rather than out of a real financial need as De Chirico had slandered the surrealist group and particularly Breton. The presence of the painting in the Atelier of Rue Fontaine had become a living reminder of the controversial figure of its creator, and thus an annoyance. Yet, it was deemed good fortune, for at that time, the great Uli belonging formerly to Roland Tual, was put on the market and Breton was able to purchase it. Breton had originally seen the effigy in February 1930 at the Paris auction house, Hôtel Drouot, and had since that time, hoped to acquire it. Finally, with the money he obtained from the sale of the De Chirico painting he purchased the object he so desired for 35 years. Breton had written previously about the figure in his famous poem “Uli” for the catalogue of the

Océanie

exhibition at Andrée Olive gallery in 1948. A masterpiece was therefore replaced by another one which in turn would watch over the poet's writing desk, and inspire his pen.

Stylistically, this Uli is classical, comparable, inter alia, to the one of Walter Bondy's collection reproduced by Adolphe Basler in 1929 in L'Art chez les Peuples Primitifs, p.75, an object Breton knew well and which is certainly of the same artist and the same time, at the beginning of the 19th century. Except for the position of the arms, both statues are almost twins, with the same intense look, and the same heavily shaped face.

Commenting the Uli of the former Alain Schoffel collection, Michael Gunn describes in the catalogue Sculpture (Paris, Musée du Louvre, 2000, p. 291), the role of these “objects”; “Uli statues represented ancestors with the power and strength indispensable for a clan leader. The ideal clan leader is aggressive and strong, but he also feeds his people; so, the feminine breast represented fecundity, preparing to feed the coming generations.” This specific commentary is perfectly consistent with André Breton’s poem. Uli reigns supreme on the primitive pantheon of rue Fontaine.

ULI
To be sure, you are a great god
I saw you with my eyes like no other
You are still covered with the dirt and blood you just created
We see that you are filled with the stuff to your ears
You hear no longer
you leer at us from the depths of a seashell
Your creation prostrates us and you menace us still
You instill fear, you enthrall
(André Breton, Océanie, Paris, préface d'André Breton, introduction F. H. Lem, Galerie Andrée Olive, 1948.) [catalogue de vente, 2003] (English translation by Christina Rudosky)

Bibliography

- William Rubin, Primitivism in XXth century art - Affinity of the Tribal and the Modern, New York, The Museum of Modern Art, 1984, rep. p. 113.
- Paris, Musée national d'art moderne - Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991, rep. p. 428
- Yves Le Fur (dir.), D'un regard l'autre, Histoire des regards européens sur l'Afrique, l'Amérique et l'Océanie, Paris, Musée du Quai Branly/Réunion des Musées nationaux, 2006, p. 312, rep. p. 313.
- Germain Viatte, Tu fais peur tu émerveilles, Musée du Quai-Branly, acquisitions 1998/2005, Musée du Quai-Branly/Réunion des Musées nationaux, Paris, 2006, p. 43
- Musée de Cahors Henri-Martin, La Maison de verre André Breton initiateur découvreur, Paris, Éditions de l'Amateur, 2014, rep. p. 97, décrit p. 96-98

 

Manipuler l'objet en tous sens

Archives de la vente aux enchères

Breton, une collection qui a du chien, article de Christina Rudosky

Trouver l'objet dans la collection d'André Breton

Creation dateXIXe siècle
Physical descriptionHaut : 125 cm (49 1/4 in.)
Socle Inagaki : 3.2 x 38.6 x 30.5 cm
Bois, nacre, opercule de turbo, pigments rouges, noirs et blancs
Ancienne étiquette de vente n° 218 à l'arrière du pied droit
Accidents aux pieds, restauration au lobe de l'oreille droite
From / ProvenanceAncienne collection Roland Tual, Paris, étude Lair-Dubreuil, expert André Portier, vente les 9-11 février 1930, n° 33 du catalogue, rep. planche 1. Breton a acquis cet UIi en 1964 à l'hôtel Drouot.
Place of origin
Museum

BRT MOA183 (ancienne cote BRT MO 166)

Method of acquisition and collectionDon Aube et Oona Elléouët à la Bibliothèque littéraire Jacques-Doucet, Paris, 2003, dépôt au Centre Pompidou, 2015
Size125,00 x 33,00 x 32,00 cm
Reference4758000
Breton Auction, 2003Lot 6130
Keywords, , , , ,
CategoriesEtnographical Art, Melanesian Art, Oceanian, Ppolynesian, Melanesian Art
Set[Exhibitions] 1991, boîte archives bleue, Beaubourg, [Multimédia] Objets à manipuler
ExhibitionsAndré Breton, La Beauté convulsive , André Breton, The House Of Glass , Océanie , Ventes Hôtel Drouot 1917 - 1966
Permanent linkhttps://www.andrebreton.fr/en/work/56600100995880
Exhibition places

See also

1 Work
 
False

Coiffe cérémonielle kwakwaka’wakw

-

Parure cérémonielle d'Amérique du Nord placée sur le bureau, face à André Breton.
Quatre images, une notice descriptive, une bibliographie.