Minotaure, 6
Revue Artistique et Littéraire, n°6
Periodical
Author
Authors Pierre Courthion, Léon-Paul Fargue, Gisèle Prassinos, Antoine de Saint-Exupéry, Ambroise Vollard, Jean Wahl, André Beaudin, Hans Bellmer, André Breton, Henry Charpentier, Salvador Dalí, Paul Éluard, Élie Faure, Maurice Heine, Pierre Jean Jouve, Wolf Lotte, Charles-Henri Puech, Benjamin Péret, Charles-Ferdinand Ramuz, Louise de VilmorinBy (photographer) Gyula Halász, dit Brassaï, Bill BrandtEdited by Albert Skira, Stratis Eleftheriadis, dit É. TériadeCover design by Marcel Duchamp
Description
Numéro 6, daté de décembre 1934, de la revue lancée en 1933 par Albert Skira.
Paris, Éditions Albert Skira, numéros 1 à 13 de juin 1933 à mai 1939.
11 fascicules in-4º. 2 volumes demi-toile, dos titré or, couvrant les deux premières années (nº1-9) et 3 volumes brochés (numéros 10,11, et 12-13).
Collection complète des 13 numéros en 11 fascicules de ce qui est l'une des plus belles revues d'art du vingtième siècle et reste l'une des plus importantes revues surréalistes. Chaque numéro comporte une couverture originale en couleurs de Duchamp, Picasso, Ernst, Masson, Miro, Dali, Magritte, etc. Textes de Breton, Eluard, Crevel, Tzara, etc. Photographies de Man Ray, Ubac, Brassaï, etc.
Sont encartées dans l'exemplaire: une série de lettres et de cartes postales. [catalogue de la vente, 2003]
La couverture de ce numéro (6) est composée par Marcel Duchamp.
Lire cette revue
Bibliographical material | Paris, Éditions Albert Skira, numero 6 de décembre 1934, fascicule relié sur volume. |
Issue | 6 |
Date of publication | 01/12/1934 |
Publication | first publication |
Languages | French |
Size | 24,00 x 32,00 cm |
Illustrations | La couverture de ce numéro (6) est composée par Marcel Duchamp. |
Number of pages | 76 |
Publisher | Skira, Genève, Paris |
Reference | 6963000 |
Breton Auction, 2003 | Lot 1136 |
Keywords | The Magic Art, Poetry, Reviews and Journals, Surrealism |
Categories | Journals |
Set | [Journal] Minotaure |
Permanent link | https://www.andrebreton.fr/en/work/56600100654531 |
See also
6 Works
|
False
Would you like to record this work in your own portfolio ? In this portfolio, it is easy to get your own images galllery for you or your students. You may collect every description you need for a work in progress. You may as well imagine your ideal gallery, or a virtual exhibition.
To create your portfolio, you need to create an account, clicking on ID. You may create your new portfolio under the Menu Participate, selecting Portfolios. Once the page opened, in the left margin, under the section « Portfolios », please select « Add a portfolio ».
False
Would you like to record this work in your own portfolio ? In this portfolio, it is easy to get your own images galllery for you or your students. You may collect every description you need for a work in progress. You may as well imagine your ideal gallery, or a virtual exhibition.
To create your portfolio, you need to create an account, clicking on ID. You may create your new portfolio under the Menu Participate, selecting Portfolios. Once the page opened, in the left margin, under the section « Portfolios », please select « Add a portfolio ».
False
Would you like to record this work in your own portfolio ? In this portfolio, it is easy to get your own images galllery for you or your students. You may collect every description you need for a work in progress. You may as well imagine your ideal gallery, or a virtual exhibition.
To create your portfolio, you need to create an account, clicking on ID. You may create your new portfolio under the Menu Participate, selecting Portfolios. Once the page opened, in the left margin, under the section « Portfolios », please select « Add a portfolio ».
False
Would you like to record this work in your own portfolio ? In this portfolio, it is easy to get your own images galllery for you or your students. You may collect every description you need for a work in progress. You may as well imagine your ideal gallery, or a virtual exhibition.
To create your portfolio, you need to create an account, clicking on ID. You may create your new portfolio under the Menu Participate, selecting Portfolios. Once the page opened, in the left margin, under the section « Portfolios », please select « Add a portfolio ».
False
Would you like to record this work in your own portfolio ? In this portfolio, it is easy to get your own images galllery for you or your students. You may collect every description you need for a work in progress. You may as well imagine your ideal gallery, or a virtual exhibition.
To create your portfolio, you need to create an account, clicking on ID. You may create your new portfolio under the Menu Participate, selecting Portfolios. Once the page opened, in the left margin, under the section « Portfolios », please select « Add a portfolio ».
False
Would you like to record this work in your own portfolio ? In this portfolio, it is easy to get your own images galllery for you or your students. You may collect every description you need for a work in progress. You may as well imagine your ideal gallery, or a virtual exhibition.
To create your portfolio, you need to create an account, clicking on ID. You may create your new portfolio under the Menu Participate, selecting Portfolios. Once the page opened, in the left margin, under the section « Portfolios », please select « Add a portfolio ».
Description
Phototype coloré de la Poupée de Hans Bellmer en 1936.
Un phototype coloré signé en bas à droite : Bellmer.
Hans Bellmer
« On ne sait comment Robert Valançay et Henri Parisot entrèrent en contact avec Bellmer, mais toujours est-il que celui-ci participa durant l'hiver 1934-1935 à quelques séances du groupe de la Place Blanche et que dès lors, son œuvre photographique figure en bonne place dans toutes les manifestations "officielles" du groupe surréaliste. Non seulement le Minotaure publie en décembre 1934, 18 vues de la Poupée, mais encore il récidive en 1935 où 3 photos illustrent "Appliquées" d'Éluard, puis en 1936 (2 photos) et en 1937 (1 photo) tandis que des œuvres (photographies et dessins) figurent dans toutes les expositions surréalistes à Ténérife (1935), Londres (1936), Tokyo (1937), New York et Paris (1938).
« Cette rencontre avec l'"atmosphère spirituelle du Café de la Place Blanche" (Lettre à R. Valençay, Berlin, 5.3.1935) et le groupe surréaliste constitue une étape essentielle. Non seulement il se lance, dès son retour à Berlin, dans la fabrication d'une nouvelle Poupée qui sera achevée à l'automne de l'année 1935, mais il multipliera, une fois celle-ci terminée, les photographies. » Alain Sayag (Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, Hans Bellmer, photographe, 1983-1984, p. 10).
Expositions
- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991
- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, La Révolution surréaliste, 2002, rep.p. 247, p. 4
- Paris, Musée d'Art moderne de la Ville de Paris, L'Art en guerre, France 1938-1947, De Picasso à Dubuffet, octobre 2012 - février 2013.
Bibliography
- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991, rep.p. 454
- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, Hans Bellmer, photographe, 1983-1984, rep.p. 38, n° 39, pp. 143-144 (autre tirage)
- Paris, Musée d'Art moderne de la Ville de Paris, L'Art en guerre, France 1938-1947, De Picasso à Dubuffet, octobre 2012 - février 2013, rep. p. 32
Exhibition place
See also
1 Work
|
False
Would you like to record this work in your own portfolio ? In this portfolio, it is easy to get your own images galllery for you or your students. You may collect every description you need for a work in progress. You may as well imagine your ideal gallery, or a virtual exhibition.
To create your portfolio, you need to create an account, clicking on ID. You may create your new portfolio under the Menu Participate, selecting Portfolios. Once the page opened, in the left margin, under the section « Portfolios », please select « Add a portfolio ».
Description
Photographie de la Poupée de Hans Bellmer prise entre 1933 et 1935.
Signé en bas à droite : Hans Bellmer.
Hans Bellmer
« On ne sait comment Robert Valançay et Henri Parisot entrèrent en contact avec Bellmer, mais toujours est-il que celui-ci participa durant l'hiver 1934-1935 à quelques séances du groupe de la Place Blanche et que dès lors, son œuvre photographique figure en bonne place dans toutes les manifestations "officielles" du groupe surréaliste. Non seulement le Minotaure publie en décembre 1934, 18 vues de la Poupée, mais encore il récidive en 1935 où 3 photos illustrent "Appliquées" d'Éluard, puis en 1936 (2 photos) et en 1937 (1 photo) tandis que des œuvres (photographies et dessins) figurent dans toutes les expositions surréalistes à Ténérife (1935), Londres (1936), Tokyo (1937), New York et Paris (1938).
Cette rencontre avec l'"atmosphère spirituelle du Café de la Place Blanche" (Lettre à R. Valençay, Berlin, 5.3.1935) et le groupe surréaliste constitue une étape essentielle. Non seulement il se lance, dès son retour à Berlin, dans la fabrication d'une nouvelle Poupée qui sera achevée à l'automne de l'année 1935, mais il multipliera, une fois celle-ci terminée, les photographies. » Alain Sayag (Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, Hans Bellmer, photographe, 1983-1984, p. 10).
Expositions
- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991
- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, La Révolution surréaliste, 2002, p. 431
- Düsseldorf, K20 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Surrealismus 1919-1944, 2002, p. 452
Bibliography
- Minotaure, n° 6, hiver 1935, rep.p. 30
- Hans Bellmer, Die Puppe, Berlin, Gerhardt Verlag, 1962, rep.s.p. (autre tirage)
- William S. Rubin, Dada, Surrealism, and Their Heritage, New York, Museum of Modern Art, 1968, rep.p. 150 (autre tirage)
- Paris, Centre national d'art contemporain, Hans Bellmer, 1971-1972, rep.p. 13 (autre tirage)
- «Bellmer», In : Obliques, numéro spécial, 1979, rep.p. 68 (autre tirage)
- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, Hans Bellmer, photographe, 1983-1984, rep.p. 22, n° 15, p. 142 (autre tirage)
- Paris, Musée national d'art moderne / Centre Georges Pompidou, André Breton, la beauté convulsive, 1991, rep.p. 316
Exhibition place
See also
2 Works
|
False
Would you like to record this work in your own portfolio ? In this portfolio, it is easy to get your own images galllery for you or your students. You may collect every description you need for a work in progress. You may as well imagine your ideal gallery, or a virtual exhibition.
To create your portfolio, you need to create an account, clicking on ID. You may create your new portfolio under the Menu Participate, selecting Portfolios. Once the page opened, in the left margin, under the section « Portfolios », please select « Add a portfolio ».
-
André Beaudin, Hans Bellmer, André Breton, Henry Charpentier, Pierre Courthion, Salvador Dalí, Paul Éluard, Léon-Paul Fargue, Élie Faure, Maurice Heine, Pierre Jean Jouve, Wolf Lotte, Benjamin Péret, Gisèle Prassinos, Charles-Henri Puech, Charles-Ferdinand Ramuz, Antoine de Saint-Exupéry, Louise de Vilmorin, Ambroise Vollard, Jean WahlBill Brandt, Gyula Halász, dit Brassaï
-
Numéro 6, daté de décembre 1934, de la revue lancée en 1933 par Albert Skira.
Douze images, une notice descriptive, une série, un feuilletoir.
[Journal] Minotaure
False
Would you like to record this work in your own portfolio ? In this portfolio, it is easy to get your own images galllery for you or your students. You may collect every description you need for a work in progress. You may as well imagine your ideal gallery, or a virtual exhibition.
To create your portfolio, you need to create an account, clicking on ID. You may create your new portfolio under the Menu Participate, selecting Portfolios. Once the page opened, in the left margin, under the section « Portfolios », please select « Add a portfolio ».